Op 8 mei vertrekt het Sint Antonius en Sint Sebastianus Gilde Gemert met ruim 50
gildebroeders en –zusters naar Helminghausen am Diemelsee in Duitsland.
Ze zijn hierbij te gast bij het 125-jarig jubileum van de “Schützenbruderschaft St,
Sebastianus Helminhausen 1895 e.V.
In 2012 is ons gilde voor het eerst aldaar op het gildefeest geweest, en sindsdien is het
een steeds terugkerende reis geweest, waarbij het Duitse Schützenbruderschaft in 2022
nog bij ons in Gemert op bezoek is geweest tijdens ons 750-jarig jubileum en
gildefeestweekend.
Het 125-jarig jubileum van het Schützenbruderschaft zou eigenlijk in 2020 plaatsvinden,
maar door het coronavirus is dat niet doorgegaan. Gelukkig kan het dit jaar wel zijn
doorgang hebben en is ons gilde uiteraard weer aanwezig bij deze festiviteiten.
Het gildefestival begint zaterdag 9 mei met een mis voor alle gildebroeders, nadien is er
een concert gepland en zal om 16.30 het keizerschieten plaatsvinden. Alle voorgaande
koningen kunnen dan schieten om de titel Keizer. Na Nederlandse vendelgroet op het
plein, zal de feestavond beginnen.
Op zondag 10 mei start om 10.30 de dag met een serenade van Muziekverein Madfeld,
hier na start om 13.00 het programma met een kranslegging op het monument en rond
16.30 beginnen de keizersdansen. Waarna de feestmiddag nog even door zal gaan en ons
gilde in de avond weer richting Gemert zal rijden.
Het zal weer een mooi gildeweekend worden met vele herinneringen en ontmoeting met
onze Duitse vrienden.
De Gruun Schut gaat op busreis.
